Tuesday, December 11, 2018

Penafsiran Surat Ar-Ra'du Ayat 11


......إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْ ۗ .....
“... Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. ....”, (Q. S ar-Ra’du: 11).


Penafsiran ayat

Tafsir Jalalain

(Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum) artinya Dia tidak mencabut dari mereka nikmat Nya (sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri) dari keadaan yang baik dengan melakukan perbuatan maksiat.


Tafsir Ibnu Katsir

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Ibrahim, dia berkata: Allah mewahyukan kepada salah seorang nabi Bani Israel: Katakanlah pada kaummu, “Tidaklah penduduk satu negeri  dan tidaklah penghuni satu rumah yang berada dalam ketaatan kepada Allah, kemudian mereka beralih kepada kemaksiatan terhadap Allah melainkan Allah mengalihkan dari mereka apa yang mereka cintai kepada apa yang mereka benci. “kemudian Ibrahim berkata: pembenaran atas pernyataan itu terdapat dalam kitab Allah, “sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri”.



Tafsir Baidhawi

(Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum) dari pada kesehatan dan nikmat (sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri) dari pada keadaan yang baik ke keadaan yang buruk.


Tafsir Al Misbah

(Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri). Tuhan tidak akan merubah keadaan mereka, selama mereka tidak merubah sebab-sebab kemunduran mereka.


Tafsir as-Sa’di

(Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum) dari pada nikmat dan ihsan dan ketengan hidup (sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri) dengan bahwa berpindahlah mereka dari iman kepada kafir dari taat kepada maksiat dari syukur nikmat Allah kepada angkuh dengannya nikmat, maka mengambil oleh Allah akan nikmat mereka.





0 komentar:

Post a Comment