Monday, March 30, 2020

Muhasabah 😭😭😭



"Heran Aku akan hamba Ku, ingat akan hartanya tiada ingat akan Aku yang memberi rizki, tiada syukur akan nikmat Ku, bakhil tanganya tiada bersedekah kepada faqir miskin, disangka harta itu didapatkan dengan usaha dan ikhtiarnya, ialah sejahil² hamba Ku, tiada ilmu sedikitpun jua", (hadits Qudsi).

"Heran Aku akan hamba Ku yang bersungguh² mencari harta sehingga meninggalkan kampung halaman dan anak istrinya, pergi berdagang ke negri orang sehingga tidak sempat menuntut ilmu yang memberi manfaat, mencari harta yang tiada menolong pada kemudian hari.

Aku tiada menyuruh mencari harta dengan bersungguh², hanya Aku suruh bersungguh² menuntut ilmu dan mengerjakan amalan  akan bekal didalam akhirat, seolah²nya tiada percaya akan hari kemudian, tiada percaya Aku yang memerintah dunia dan akhirat, adakah harta itu menolong pada hari kemudian?, Hanya harta banyak itu menyakiti pada hari kemudian, halalnya harta akan dihisab dan haramnya harta akan di azab", (hadits Qudsi).

"Aku dahulukan orang fakir masuk syurga daripada orang kaya lima ratus tahun".

"Heran Aku akan hambaku meninggalkan menuntut ilmu sebagai bekal didalam akhirat dengan sebab mencari harya yang tiada menolong pada kemudian hari, ialah hamba Ku tiada punya pikiran satu zarrah jua, tiada akal sejengkal jua, ditinggalkan yang kekal dikerjakan barang yang tiada kekal, hanya Aku haruskan mencari harta hingga sekedar memada ia.

Heran Aku akan hambaku yang suka riya dengan dapat harta dan dapat kemuliaan dunia dengan kemegahan, adakah dia tahu dengan Daku  dengan dia Aku suka dengan dia dapat harta dan dapat kemuliaan dunia, tiada dia dengar firman Ku dalam Quran:
وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون
"Dan tiada aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk menyembah Ku"


Tiada Aku jadikan mereka untuk mencari harta dan kemulian dunia serta kemegahannya, hanya Aku jadikan dunia ini sebagai tempat mencari bekal untuk akhirat.

Sabda Nabi Saw:
الناس نوم اذا مات تنبه
"Manusia itu tidur, apabila ia matini niscaya jaga ia"


Barulah tau maka datang sesal tiada berguna, hendak kembali kepada dunia tapi tidak akan kembali lagi hendak berbuat amal shalih.

Hai yang berakal, pikirkan olehmu jangan seperti binatang yang tiada pikir hidup akan mati.

Heran Aku akan hamba Ku menghimpunkan akan harta hendak tinggalkan kepada anaknya, tiada percaya akan Daku yang menjadikan anaknya, Aku takdirkan rizkinya itu pada azali yang tiada tertukar dan tiada bertambah sebab usaha dan tiada kurang sebab tiada dicari, hanya wajib adanya.

Heran Aku akan hamba Ku yang banyak suka dapat kemegahan dan suka mwngikuti pakaian orang kafir dan perangainya.

Sabda Nabi Saw:
الدنيا سحن المؤمنين وجنة الكافرين
"Dunia itu penjara bagi mukmin dan syurga bagi kafir"


(Syeh Muhammad Shalih ~ Kasyful Asrar, h. 40)

0 komentar:

Post a Comment