Sunday, November 24, 2019

Istilah-istilah Pendapat Dalam Fiqih


الظاهر 
(Adhdhahir) pendapat yang kuat kejelasannya secara dalil dan ilat.

الاقيس
(Al Aqyas) pendapat yang kuat qiasnya secara asal dan ilat. Terkadang menggunakannya untuk pendapat Ashah dan Azhar.

الاشبه
(Asybah) pendapat yang kuat keserupaannya dengan perkataan imam Syafi'i atau perkataan kebanyakan sahabat.

الافقه
(Afqah) pendapat yang lebih sesuai dengan kaedah² fiqih atau kebanyakan kaedah-kaedah fiqih.

الاوجه
(Awjah) wajah ashah dari dua wajah atau beberapa wajah

لايجوز 
(La Yazuj) untuk haram secara hakikat (denitatif) dan untuk makruh secara majaz (metafora).

لا يجب / لا يلزم
(La Yajibu / La Yalzamu) untuk boleh. Terkadang untuk makruh, sunat, dan haram.

لا بءس
(La Ba-sa) untuk meniadakan larangan.

لا يضر
(La Yadhurru) untuk meniadakan larangan dan terkadang bermakna dimaafkan.

ينبغي
(Yanbaghi) untuk wajib dan sunat, terkadang untuk boleh dan terkadang untuk mengunggulkan.

لا ينبغى
(La Yanbaghi) terkadang untuk haram atau makruh.

فيه بحث
(Fihi Bahts) artinya padanya terdapat kajian atau kesalahan.

فيه نظر
(Fihi Nadhr) artinya padanya terdapat kesalahan.

الاختياط
(Ikhthiyath) untuk wajib begitu juga untuk sunat.

اصل الروضة
(Asal Raudhah) perobahan Nawawi dari perkataan Rafi'i (al Aziz / Syarah Kabir) atau tambahan beliau tanpa pembedaan.

زواؤد الروضة
(Zawaid Raudhah) tambahan atas keterangan dalam al Aziz. Istilah ini tidak ada dalam kitab Minhoj maupun Mahally

الروضة 
(Ar Raudhah) tambahan-tambahan atas keterangan dalam Al Azzi.

الروضة و اصلها
(Ar Raudhah wa Ashliha) keduanya sama² disegi makna.

الروضة كاصلها
(Ar Raudhah Ka Ashliha) keduanya sama dari swgi lafadh.

1 komentar: